Åbning af ZAP-IN i Esbjerg 1. oktober
En dag hos ZAP-IN
Af Peter Roesen

Den 1. oktober 2008 åbnede virksomheden ZAP-In Kontorsupermarked en ny afdeling i Esbjerg. I den anledning blev vores klub inviteret til at deltage ved et åbningsarrangement den 1. oktober i forretningslokalerne i Storegade (ved McDonald's) med lynskakpartier mellem klubmesteren og de besøgende kunder.

Vilkårene var, at publikum ved gevinst over vores mand ville få at gavekort på 500 kr., mens der for hver gevinst til vores mand ville tilfalde klubkassen 100 kr. Desværre måtte vores klubmester Brian melde fra, og i hans fravær stillede klubben med Iver Poulsen og undertegnede.

For mit vedkommende startede dagen med, at jeg afløste Iver omkring middagstid. Iver havde da spillet 8 partier og vundet dem alle – så der var naturligvis noget at leve op til. Eftermiddagen forløb helt igennem, som jeg kunne ønske mig. Jeg syntes, det var rigtig sjovt at repræsentere skakken på denne lidt utraditionelle måde. Der herskede en hyggelig stemning i lokalerne, og jeg syntes, at skakken faldt naturligt ind som led i arrangementet.

Jeg faldt i snak med flere af kunderne, og det viste sig, at der var flere, der havde et ganske godt kendskab både til spillet og til det esbjergensiske skakliv. Jeg havde således blandt andet fornøjelsen af at spille mod et tidligere Centrum-medlem ved navn Kirsten Bang (Redaktionen hører i den forbindelse gerne, om der er nogen, der husker hende fra tidligere).

Herudover var der en, der spurgte, om jeg kendte en der hed Dennis. Den pågældende fik herefter lejlighed til at læse det seneste nummer af Skakbladet med Dennis Munksgaards nekrolog over sin netop afdøde bedstefar Ewald. Og sandelig, om ikke der pludselig dukkede en kameramand fra TV-Esbjerg op og filmede under eet af partierne. Godt man var passende klædt på til lejligheden med T-shirt fra Vesterhavsturneringen.

Nåh, men status blev, at jeg levede op til Ivers præstation med gevinst i alle mine 11 partier. Efter en fintælling i fællesskab med den administrerende direktør hos Zap-In nåede vi frem til, at det samlede antal partier udgjorde 25 – en meget flot oprunding fra Zap-Ins side! Dette betyder, at klubkassen hermed fik optjent et tilskud på 2.500 kr.

Men nok så væsentligt er, at klubbens deltagelse i arrangementet måske har bidraget en smule til at højne skakkens bevågenhed i bylivet. For man kommer nok ikke udenom, at en vis markedsføring er nødvendig, hvis vi skal øge interessen for klublivet.

Læs også formandens leder for oktober, hvor arrangementet også omtales.

Til sidst lige et par billeder fra arrangementet: