Brian Isaksen udnævnt til æresmedlem
Brian Isaksen udnævnt til Centrum 7. æresmedlem
Af Jens Nielsen

I forbindelse med årets julefrokost i Skakklubben Centrum den 1. december 2007, blev Brian Isaksen udnævnt til klubbens 7. æresmedlem for hans store arbejde i klubben gennem mange år. I sin tale til klubbens nye æresmedlem sagde formand Jens Nielsen blandt andet følgende:

For et par dage siden snakkede jeg med en udenbys skakkammerat. Jeg fortalte, at vi i aften ville udnævne Brian til æresmedlem. Han spurgte hvor mange år, man skulle have været i klubben for at blive udnævnt til æresmedlem? Jeg svarede ham, at det ikke kom an på alder, men at man enten har lavet et ekstra stort arbejde for klubben, man har lavet noget skelsættende for klubben/skakken, har været en personlighed i klubben osv. osv. Efterfølgende har jeg været inde for at kigge hvad de forrige æresmedlemmer har udrettet for/i klubben:

Klubben udnævnte sit 1. æresmedlem ved klubbens 50 års jubilæum i 1972, til M.P. Mathiasen, som var den eneste af stifterne, som stadig var medlem af klubben. 5 år senere blev E.A. Andersen udnævnt til æresmedlem, han havde kun været 33 år i bestyrelsen som kasserer. I 1982 blev Hans Nissen klubben 3. æresmedlem, sad 21 år i bestyrelsen, heraf 10 som formand, han ændrede i 1964 klubbens navn fra Arbejderne Skakklub til Skakklubben Centrum, Esbjerg og fik klubben indmeldt i Dansk Skak Union. Verner Rexen blev i 1987 udnævnt til æresmedlem for sit store organisatoriske arbejde, ikke kun i klubben men også i forbindelse med DM. I 1995 blev Finn Larsen udnævnt til klubbens 5. æresmedlem, han startede Centrums klubblad i 1970, var en kæmpe arbejdskraft i Centrums bestyrelse og var hovedmanden bag Vesterhavsturneringens opstart i 1976. I 1997 blev Ejnar Nielsen udnævnt til klubbens 6. æresmedlem, hvem husker ikke Ejnar fra hans mange timer i Centrums og Vesterhavsturneringens kantine, hvor han skabte sin helt egen stemning.

Så det er et flot selskab vedkommende kommer i, når vi her i aften udnævner en til klubbens 7. æresmedlem. Men vi mener selv vi har fundet en, som er 100 % værdig til at komme med i dette selskab. Han blev meldt ind i klubben 1/12 1969, spillede sin første 1. holdkamp den 4/3 1973, sin 200. kamp den 16/3 2002, og spiller den 220. på søndag mod Ribe Skakklub. Det i sig selv er ikke nok til at komme i betragtning til udnævnelse til æresmedlem, men der er en ting i den sammenhæng jeg beundrer dig meget for Brian. I 10 år var du rigtig skaktræt, du solgte dine brætter og brikker, men alligevel var du klar når 1. holdet skulle spille kamp, det er der mange der kan lære af.

En anden ting jeg også beundrer meget, er at du er kendt af alle, når jeg kommer rundt i landet og sågar i udlandet, og kommer vi ind på at tale om skak og Esbjerg, siger folk hils Brian eller Mr. Isaksen fra mig. Men også her i Esbjerg kender folk Brian Isaksen, selv om de ikke kender noget til skak, så det er noget du kan/skal være stolt af.

Grunden til at vi udnævner dig til æresmedlem skyldes dit store organisatoriske arbejde inden for skakverdenen, du startede med at være skribent for klubbladet, som Finn Larsen og Kaj Madsen startede i 1970, senere overtog du redaktørrollen for bladet og dengang var der ikke computer og andre hjælpemidler som der er i dag. Du har været formand for klubben i 12 år, men din største indsat har været arbejdet med Vesterhavsturneringen, du var med fra den spæde start i 1976, da turneringen startede. De første 2 år spillede du med i A-gruppen, de næste 3 år i B-gruppen samtidig med at du var med i organisationen, med spillerkontakt, med at lave bulletinen Wild West News, mm. I 1983 blev du formand for Esbjerg Skak Union, som du var formand for indtil for tre år siden, kun afbrudt af en periode på godt 1 år.

Du ville altid have, at den næste Vesterhavsturnering skulle overgå den forrige i styrke, hvilket næsten altid lykkedes selv om budgettet var knapt, men det skulle altid være en kvalitetsturnering. Du var god til at finde kommende verdensstjerner inden de blev for dyre at få til Esbjerg.

I 1988 slap arbejdskraften op i den daværende arbejdsgruppe for Vesterhavsturneringen, men du var hovedmanden bag, at få turneringen i gang igen med Finn Larsen Memorial i 1996 med yngre kræfter, hvilket i sig selv var en stor bedrift. Du har fået flere anerkendelser inden for skakverdenen, i 2004 fik du Nordea Prisen på kr. 15.000, det første du gjorde var at skænke pengene til Esbjerg Skak Union.

Jeg kunne blive ved med at nævne ting du har udført for klubben, men så ville jeg ikke blive færdig her i aften, så jeg vil nøjes med at overrække dig beviset for æresmedlemskabet, samt en gave.

Til top